Det læsbare kort

Det læsbare kort

Blandt de mest nedslående oplevelser ved at udvikle noget, er, at langt fra alle ideer bliver udført. Nogle gange er det “darlings”, og andre gange er det mere eller mindre fjollede påfund og de helt tredje, er ideer som sluger hele budgettet, og derfor ikke overlever i en verden med fast budget:

I under udviklingen af Cyclistic, mødte vi en interessant udfordring i vores usabilitytest.

Testen var designet og blev foretaget af en gruppe studerende fra Worcester Polytechnic Institute, som netop selv var kommet til Danmark, og var begyndt at cykle i København. Vores testgruppe bestod af udenlandske turister, som vi “indfangede” ved Baisikeli’s cykeludlejning. Det var altså personer som var på vej til at cykle i København. Vi foretog en treledet test med dem: Vi evaluerede brugen af sitet til planlægning, brug af beskrivelser/mobil under turen og evaluering af turoplevelsen efter turen, hvordan havde ruten været i forholdt til at opleve cykling i Købehavn.

Selvfølgelig var det interessant om planlægning og anvendelse kunne lade sig gøre, men evalueringen af oplevelsen, var den jeg fandt mest spændende, og de tekniske  “knaster” springer vi over her.

I planlægningen var der få overraskelser: Selvom der både var symboler for forskellige seværdigheder i kortet, endda med navn, ex “Trinitatis Kirke” og “Rundetaarn”, var det ikke noget der sagde vores testbrugere noget. De kendte ikke de danske navne, hvilket ikke kan overraske.

Udsnit fra Cyclistic © OpenStreetMap and Contributors 2012

Af den grund havde vi etableret et samarbejde med VisitDenmark om at præsentere beskrivelser og billeder af alle danske seværdigheder fra deres GuideDanmark-base. Brugerne kunne dermed aktivere interessepunkter fra forskellige kategorier, som dukkede op, og på den måde have adgang til beskrivelse og billeder af de forskellige steder – naturligvis på både dansk, tysk og engelsk.

Rundetaarn fra Cyclistic med udfoldet Interessepunktsbeskrivelse
© OpenStreetMap and Contributors 2012 & POI-tekst © VisitDenmark

Med disse billeder og beskrivelser kunne brugerne til- og fravælge stedet til deres cykeltur, og fik en tilrettet rute retur som nu også indeholdt deres ønskede seværdigheder.

Den store udfordring viste sig at være meget mere grundliggende.

Et er et kort at forstå et andet en cykel at føre

Det var en stor udfordring for brugerne at orientere sig i den fysiske virkelighed. Brugerne savnede nogle konkrete pejlemærker i kortet som du kunne overføre direkte på den fysiske virkelighed, de befandt sig i.

Det er de færreste mennesker, som er vant til at se verden fra oven, og et kort er (åbenbart) en meget stor abstraktion for flertallet.

Efter nogle overvejelser fik jeg en idé som kunne sprænge budgettet: At designe kortet under ruteplanneren som et turistkort, eller “monumental-kort” , magen til de billige kort man får stukket i hånden på hoteller, hvor de mest markante bygninger og mest søgte seværdigheder og monumenter repræsenteret i, typisk, isometriske tegninger. De der kort fra Paris, hvor du ser Eiffeltårnet stritte ud af kortets perspektiv:

Udsnit af monumentalkort over Paris. L. Guilmin, 1926.

Det er klart at overførslen af en vejvisning (fx. en rute på et vist på kort) til vejfinding i det fysiske rum (det man også kan kalde “navigationen”) bliver mindre abstrakt, hvis det er muligt for brugeren at knytte visuelle clues til ruten, og altså ikke bare “nøjes” med en beskrivelse af de veje man skal følge på sin rute for at nå sin destination. (Vores brugere var iøvrigt heller ikke imponeret over skiltningen i København, som de fandt lille og utydelig, når det nu var det de havde at holde sig til).

Desværre (i denne forbindelse) er Cyclistic et landdækkende produkt, og for at gøre det lige anvendeligt i hele landet, ville det kræve at vi fik tegnet de mest markante bygninger, træer, osv. i hele Danmark. En formidabel opgave!

Enkelte byer har fået lavet nogle fantastiske 3d-scanninger af byrummene (i hvert fald har København). Scanningerne har en nøjagtighed på 5 cm, og det kunne være en mulighed at lave små 3d-modeller i kortet, med de data, og på den måde opnå at objekter stod korrekt i gade

Street View er en moderne udgave af monumentalkortet, og har samme funktion, at vise byens facader til visuel navigering. Desværre er størstedelen af Street Views lavet med biler og mangler derfor billeder af de gode cykelstier og andre smutveje, som netop gør cyklen så anvendelig i byen, og som et cykelkort netop skulle vise.

Den læsbare by

At monumentalkortet faktisk er en frugtbar vej for vejfindingen, fremgår også af prototypen på fodgængervejfindingen/-skiltningen Legible London som produceres for Transport for London af Applied Information Group .

Legible London: Eksempel på illustration af landmarks i kort. Billede: Applied Information Group / applied-espi.com

Udover at referere til Jeffrey Shaws interaktive installation Legible City (hvor man cyklede omkring i en “ordby”), og et lidt villet ordspil i Leg-ible (“ben-bar”), er Legible London helt bogstaveligt designet til at være let læsbar og intuitiv vejvisning for almindelige fodgængere. Et af lokkemidlerne er, at anvise de 109 ture i det centrale London, som er hurtigere til fods end med undergrunden (min erfaring siger, at det gælder de fleste ture mellem mindre end tre stationer). Skiltingen er forventeligt lækker og klar, med kort der vender forskelligt alt efter hvor på gaden du læser dem – så de peger dig i den rigtige retning. Og de har fundet frem til at 3d-modeller af “landmarks” fremmer personers navigation! Studiet at vejfinding fra Applied Information Group er iøvrigt interessant og væsentlig læsning for de, som arbejder med emnet.